Bewoners ontevreden over onkruid rond nieuw park, maar wie is hier verantwoordelijk?

Onkruid in nieuwe wijk Roelofarendsveen. (Syb van Ruiten) Foto: Onkruid in nieuwe wijk Roelofarendsveen. (Syb van Ruiten)
Onkruid in nieuwe wijk Roelofarendsveen Foto: Onkruid in nieuwe wijk Roelofarendsveen. (Syb van Ruiten)
Onkruid in nieuwe wijk Roelofarendsveen. (Syb van Ruiten) Foto: Onkruid in nieuwe wijk Roelofarendsveen. (Syb van Ruiten)

ROELOFARENDSVEEN - Te hoog onkruid, lelijk gras en een gemeente die er niks aan doet. Dat is volgens bewoners al twee jaar lang de situatie van het parkje aan de Diamant in Roelofarendsveen. Hoe het er nu uitziet, is niet wat hun werd beloofd op de tekeningen voor het park.

Het parkje ligt in het midden van de wijk, omringd door parkeerplaatsen. Aan de rand van die plekken staat het onkruid soms een meter hoog en dit leidt tot grote frustratie bij de omwonenden. ‘We kijken er al twee jaar tegenaan’, vertelt Marie-Louise Geersinga. Samen met haar man Henk Broerse woont ze al twee jaar aan de Diamant. ‘Het is geen gezicht’, beaamt hij.

Het meest vervelend vinden ze de distels naast de parkeervakken. ‘Wanneer je uit je auto stapt, moet je goed opletten dat je niet in die prikkels stapt.’ Zelf parkeren ze vaker bij het parkeerterrein verderop, maar in de buurt leeft de ergernis rond de planten ook.

Niet zoals verwachting

Rondom het parkje ziet het er volgens de bewoners niet uit en daarnaast voldoet het groen zelf niet aan de verwachtingen. ‘Nadat het was opgeleverd, bleef het heel lang kaal en stonden er hekken omheen. Uiteindelijk werd het ingezaaid, maar dat was ook niet om over naar huis te schrijven’, legt Broerse uit. Het gras is op sommige plekken erg dun en staat vol met onkruid. ‘Eén van de buren moet het geregeld maaien, omdat de gemeente het niet doet.’

Geersinga laat op haar tablet zien hoe het park had moeten worden. Op de tekening is het gras groen, staan er bomen en is het bovenal netjes. De speeltoestellen uit de tekeningen zijn wel geplaatst. Geersinga en Broerse bezoeken regelmatig de toestellen met hun kleinkinderen. ‘Daar is niks mis mee, dus daarom is het jammer dat het er niet mooi uitziet.’

'Kastje naar de muur'

Broerse heeft al meerdere malen melding gemaakt bij de gemeente. Aanvankelijk kreeg hij als reactie op die melding dat het groen zo bedoeld was. Volgens de gemeente staan er decoratieve ‘kruiden’. ‘Later kregen we te horen dat het niet de verantwoordelijkheid van de gemeente is, maar van aannemers Heembouw en JdB groep. We worden van het kastje naar de muur gestuurd.’

Hij benaderde die partijen, maar kreeg echter geen reactie. Bij zijn laatste melding in de Fixi-app van de gemeente krijgt Broerse wederom nul op het rekest. De gemeente zegt dat ze hem niet verder kunnen helpen. ‘We betalen genoeg aan de gemeente, dus daar verwachten we ook wat moois voor terug.’

Groenonderhoud

De gemeente laat weten dat de Diamant onderdeel uitmaakt van het ontwikkelings- en nieuwbouwproject Westend. 'De openbare ruimte in dit project, waaronder het openbare groenonderhoud en zaken als straatverlichting, wegen en trottoirs, vallen nu nog onder de verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar Westend', vertelt een woordvoerder. 'Dat is zo totdat dit project helemaal klaar is en ze het daarna formeel overdragen aan ons als gemeente.' Westend is een samenwerking tussen Heembouw en KB Wonen.

De meldingen in Fixi, het online meldingssysteem waarmee inwoners meldingen, klachten of tips snel en efficiënt aan ons door kunnen geven, zijn bekend bij de gemeente. 'Inwoners die over deze straat en het gebied rondom de speeltuin en de parkeerplaatsen een melding hebben aangemaakt, hebben dit ook van ons te horen gekregen.

'Alle Fixi-meldingen sturen wij uiteraard naar Westend door, zodat zij deze meldingen actief kunnen oppakken', zegt de woordvoerder. 'En we zijn hierover ook met hen in gesprek, omdat we het uiteraard allebei belangrijk vinden dat dit soort zaken voor deze nieuwe bewoners snel en effectief opgelost worden.' 

Verbazing bij Westend

Bij Westend heerst echter verbazing. Pedro van Luling: 'Wij vinden het vervelend om op deze manier te vernemen dat bewoners niet tevreden zijn en worden hierdoor ook wel verrast.' 

In het verhaal van de Fixi-meldingen herkennen zij zich niet: 'Bij ons zijn hierover geen directe meldingen binnen gekomen en alle fixi-meldingen die wij van de gemeente doorgestuurd krijgen worden zo snel mogelijk opgepakt. Als het een melding betreft die onder onze verantwoording valt, wordt het opgelost en anders nemen we contact op met de melder.' 

 
 
 

 

advertentie advertentie