Onze provincie was dit jaar het drukst van allemaal: we stonden weer vaker in de file

Foto: John van der Tol

GEMEENTE KAAG EN BRAASSEM - Heb je ook het gevoel dat je steeds vaker in de file staat op de snelweg? Dat klopt, want er stonden er dit jaar maar liefst 97.000 in de provincie Zuid-Holland, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. Dat zijn er flink meer dan in 2022, toen er nog 71.000 files stonden. Waar het tijdens de coronapandemie nog enorm rustig was op de weg, zit de afgelopen twee jaar het aantal files flink in de lift.

Zuid-Holland is met bijna 100.000 files (gemeten tot 15 december) in één jaar de provincie waar de meeste files staan. De grootste knelpunten zitten rond Den Haag en Rotterdam, op onder meer de A4, de A12 en de A13. Dit zijn snelwegen die veel steden in de Randstad met elkaar verbinden.

De verkeersinformatiedienst van de ANWB ziet ook dat het flink drukker is geworden sinds vorig jaar. 'Daar moet je wel de eerste drie kwartalen van vorig jaar voor gebruiken, omdat de coronamaatregelen tot maart 2022 golden. Als je de laatste drie kwartalen vergelijkt met de laatste drie van dit jaar, zie je een groei van bijna twintig procent', weet filelezer Arnoud Broekhuis van de ANWB.

'100.000 auto's per jaar erbij'

Volgens de ANWB is het drukker geworden, omdat er tijdens de coronajaren veel extra auto's bij zijn gekomen op de weg. Hoe dat komt? Voornamelijk door de bevolkingsgroei.

'Er komen, schrik niet, jaarlijks zo'n 100.000 auto's bij in Nederland. Die rijden natuurlijk niet altijd, maar dat telt wel flink mee als je het over de files hebt. We hebben gewoon méér auto's, daardoor zie je ook meer verkeer. Ook overdag is dat zo', aldus Broekhuis.

Met het gevolg dat je dit jaar over het algemeen genomen een stuk vaker vast stond op de snelweg dan het jaar ervoor. In 2023 heeft Rijkwaterstaat 97.904 files gemeten op de snelwegen, ruim 20.000 meer dan vorig jaar. Daarvan waren er 42.696 files tijdens de avondspits en 30.137 files in de ochtendspits. De rest van de opstoppingen vielen buiten de spits.

Dat komt volgens Broekhuis doordat de ochtendspits korter is dan de avondspits. 'Je moet bedenken dat je tijdens de avondspits gewoonweg meer verkeer rond hebt rijden. Naast het werkverkeer komt ook het recreatieverkeer dan op gang, dat zorgt dan weer voor meer files.'

Ongevallen, werkzaamheden en 'drukte'

Wat verder opvalt in de filecijfers, is dat relatief weinig files komen door ongevallen (1871 files), gestrande voertuigen (744 files) of werkzaamheden (2957 files). Kortom, voor minder dan tien procent van alle files in Zuid-Holland valt een directe aanleiding te vinden. De rest zou komen door 'drukte'.

De gebruikte filegegevens van dit jaar zijn afkomstig van Rijkswaterstaat. Deze cijfers zijn geteld van 1 januari tot 15 december. Het gaat daarbij alleen om files op de snelwegen. De files op de N-wegen zijn buiten beschouwing gelaten, omdat files op die wegen slechts 5 procent van het totaal uitmaken.

Maar hoe worden die bijna 100.000 files gemeten? De filegegevens worden verzameld door het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW), en daarna doorgestuurd naar Rijkswaterstaat. Zij spreken in eerste instantie van een file als er wachtrijen zijn op de snelweg, waarbij de lengte langer is dan twee kilometer.

Ook is er sprake van een file als de reistijd over meerdere wegvlakken langer duurt dan normaal. Bij langzaam rijdend verkeer, dus. De gegevens worden dan weer naar de meldkamer gestuurd van Rijkswaterstaat, die dan de bevestiging geeft dat er file staat. Ook files die bijvoorbeeld maar een paar minuten duren, worden meegeteld.

advertentie advertentie