Staatssecretaris schrikt van bericht ProRail: toch geen wijziging dienstregeling hogesnelheidslijn

Foto: Studio Kaag en Braassem - Meetapparatuur onder de brug bij de Zuidweg in Rijpwetering.

RIJPWETERING - De dienstregeling op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam hoeft tóch niet te worden aangepast. Dat heeft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur vrijdagochtend gezegd. ProRail berichtte donderdagavond nog dat een derde van de treinen uit de dienstregeling zou worden geschrapt op het traject.

Het snijden in de dienstregeling was het gevolg van de snelheidsbeperkingen op het traject. Dit werd ingevoerd omdat het op enkele bruggen en viaducten niet veilig genoeg is om met hoge snelheid te rijden. Een daarvan ligt aan de Zuidweg in Rijpwetering. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur zegt vrijdagochtend voorafgaand aan de ministerraad dat ze geschrokken is van het bericht van ProRail. Ze zegt dat ze vrijdagochtend al te horen heeft gekregen dat de normale dienstregeling toch in stand blijft.

Verwerkt in computersysteem

Reizigers moeten wel rekening houden met vertraging en het feit dat treinen af en toe uit kunnen vallen. Machinisten moest handmatig worden aangegeven waar ze minder hard moesten rijden. Sinds vrijdagochtend heeft ProRail dit in de computersystemen verwerkt. Machinisten kunnen dit zien in de trein. Als gevolg daarvan is besloten de treinen toch volgens de normale dienstregeling te laten blijven rijden. Vooralsnog gaat dit goed.

De snelheidsbeperking levert wel vertraging op voor de treinen. De NS gaf tegenover het Algemeen Dagblad aan dat de problemen veel te lang duren. 'Onze machinisten mogen al sinds geruime tijd op een gedeelte van de hogesnelheidslijn 80 kilometer per uur rijden, terwijl deze is aangelegd om met 300 kilometer per uur te rijden. We zien dat ProRail het serieus neemt, maar we hopen dat ze dit zo snel mogelijk verhelpen.'

Scheuren

Als gevolg van constructiefouten is onder de brug aan de Zuidweg in Rijpwetering scheurvorming ontstaan. Om die reden wordt al langere tijd langzamer gereden op dat punt. Uit een analyse bleek dat dit geldt voor meerdere viaducten en bruggen op het traject van de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Zij blijken een vergelijkbaar ontwerp te hebben. Daar is de snelheid verlaagd van 300 naar 120 kilometer per uur.

advertentie advertentie