Viaducten niet stabiel, treinen moeten nog zachter rijden

Foto: ANP

KAAG EN BRAASSEM - De snelheid van treinen op een paar plekken van de hogesnelheidslijn (HSL) door het Groene Hart moet verder omlaag. ProRail meldt dat er recent 'nieuwe conclusies' zijn getrokken uit de onderzoeken naar de constructieve ontwerpfouten bij tien viaducten. In Kaag en Braassem was dit al het geval. Nu gaat ook de snelheid op andere stukken op de HSL omlaag.

Concreet betekent dit besluit dat de snelheid op vijf viaducten vanaf nu omlaag gaat van 120 naar 80 kilometer per uur. Daardoor zijn treinen twee à drie minuten langer onderweg. ProRail zegt de ontstane situatie te betreuren en nog niet te weten welke gevolgen dit heeft voor de dienstregeling.

'De komende dagen zullen we dit nadrukkelijk in de gaten houden. Wellicht zijn we genoodzaakt minder treinen te laten rijden om ervoor te zorgen dat de dienstregeling wel betrouwbaar blijft.'

Niet stabiel

De viaducten zijn te licht ontworpen, waardoor ze volgens ProRail niet meer stabiel genoeg zijn om met hoge snelheid overheen te rijden.

De problemen spelen al zo'n 2,5 jaar, waardoor ProRail de snelheid meermaals al heeft moeten aanpassen. Normaal zouden treinen met 300 kilometer per uur over de HSL kunnen.

'Meer vertragingen'

De NS vindt de snelheidsverlaging onacceptabel en spreekt van een grote tegenvaller. Volgens de treinvervoerder leidt het 'tot meer vertragingen voor reizigers en gemiste overstappen'.

'In plaats van sneller, worden de reistijden langer. Deze problemen zijn al langer bekend, maar er is nog geen zicht op een snelle oplossing', zegt de treinvervoerder in een verklaring. De NS wil in overleg over de problemen. 'Als deze niet worden opgelost, komen de toekomstige ambities om vaker en sneller te rijden mogelijk in gevaar.'

Betrouwbare dienstregeling

Begin dit jaar werd de snelheid ook al verlaagd. Toen dacht ProRail dat de dienstregeling fors moest worden beperkt. Maar dat bleek niet nodig. Of dat nu weer het geval zal zijn, weet een woordvoerder van ProRail niet.

Dat moet de komende tijd bekeken worden. Wel laat hij weten dat het liefst voor 'een betrouwbare dienstregeling' wordt gekozen.

advertentie advertentie